Binnen de Kadett C-serie van Opel was de Coupé het meest sportieve en populaire model. Deze uitvoering onderscheidde zich door een lagere carrosserie en een aerodynamischer ontwerp dan de andere varianten, wat resulteerde in een lagere luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde). Dit verbeterde niet alleen de acceleratie, maar ook de topsnelheid. De Coupé werd aangeboden in verschillende versies, waaronder de Berlinetta, SR, GT/E en Rallye. Het topmodel, de GT/E, was uitsluitend als Coupé verkrijgbaar.
Berlinetta en SR
De Berlinetta was de luxere uitvoering van de Coupé, voorzien van een hoogwaardige afwerking en extra comfortopties.
De SR richtte zich juist op sportieve prestaties. Dit model was te herkennen aan de matzwarte motorkap met rallystriping en beschikte over stijvere schokdempers, aangepaste banden en een uitgebreider instrumentenpaneel met onder andere een toerenteller, voltmeter en oliedrukmeter.
GT/E (1975–1977)
In 1975 introduceerde Opel de Kadett C GT/E, het sportieve topmodel van de reeks. Deze versie werd geleverd in karakteristieke geel-zwarte kleurstelling en was uitgerust met een 1.9-liter injectiemotor die 105 pk leverde. Daarmee accelereerde de GT/E van 0 tot 100 km/u in 10,2 seconden en behaalde hij een topsnelheid van 180 km/u.
De GT/E beschikte over dikkere stabilisatorstangen, een versterkte wielophanging en moderne H4-koplampen. Tegen meerprijs konden een ZF-vijfversnellingsbak en een sperdifferentieel worden toegevoegd. Dankzij zijn uitstekende rijprestaties en betrouwbaarheid werd dit model veelvuldig ingezet in de autosport. Tussen 1975 en 1977 werden in totaal 8660 exemplaren geproduceerd.
GT/E 2 en de “1000-serie” (1977–1979)
Vanaf 1977 bracht Opel een vernieuwde versie van de GT/E op de markt, bekend als de GT/E 2. Deze uitvoering werd niet langer in geel-zwart geleverd, maar in geel-wit. De auto kreeg een 2.0-liter injectiemotor met 115 pk, goed voor een acceleratie van 0–100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 189 km/u.
Standaard was de GT/E 2 uitgerust met een ZF-vijfversnellingsbak, sperdifferentieel en een rally-instrumentarium. Opties zoals Recaro-kuipstoelen, een klokje of een radio waren tegen meerprijs verkrijgbaar.
Aanvankelijk zou Opel slechts 1000 exemplaren produceren als homologatiemodel voor de autosport. In Nederland was de aankoop uitsluitend toegestaan aan houders van een autosportlicentie. Door de grote vraag volgden echter nog twee extra series van respectievelijk 500 en 754 voertuigen. In totaal werden tussen 1977 en 1979 2234 GT/E 2’s gebouwd. Niet alle exemplaren waren identiek uitgerust; sommige hadden bijvoorbeeld een vierbak met korte overbrenging of een 45% sperdifferentieel. De laatste GT/E’s werden eind 1978 of begin 1979 verkocht.
Rallye (1978–1979)
Gelijktijdig met de GT/E 2 verscheen de Kadett C Rallye, een model dat bedoeld was als sportieve straatversie. Deze uitvoering was leverbaar met een 1.6S-motor van 75 pk of een 2.0E-injectiemotor van 110 pk.
Het interieur van de Rallye leek sterk op dat van de GT/E, maar zonder het uitgebreide instrumentencluster. De Rallye 1.6S accelereerde van 0 tot 100 km/u in 13 seconden, terwijl de Rallye 2.0E dit in 9,5 seconden deed. In totaal werden tussen 1978 en 1979 8549 exemplaren van de Rallye geproduceerd.
Technische specificaties Opel Kadett C Coupé
| Kenmerk | Waarde |
|---|---|
| Wielbasis | 2,40 m |
| Spoorbreedte (voor/achter) | 1,30 m / 1,30 m |
| Lengte | 4,12 m |
| Breedte | 1,58 m |
| Hoogte | 1,28 m |
| Leeggewicht | 790 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 1155 kg |
| Aanhangergewicht (geremd/ongeremd) | 800 kg / 430 kg |
| Topsnelheid (afhankelijk van motorisering) | 142–190 km/u |
| Acceleratie 0–100 km/u | 8,5–18,5 sec |
| Brandstofverbruik | 7,6–9,7 l/100 km |
| Tankinhoud | 43 liter |
