Het imago van de Opel Kadett diende na enkele jaren productie wat opgevijzeld moest worden, en het werd tijd voor iets vernieuwends. Een prachtig idee ontstond, namelijk een open versie van de Opel Kadett C…
De Opel Kadett Aero werd in 1976 geïntroduceerd op de Autosalon in Geneve. Het was een halfcabriolet model op basis van de Sedan. Het dak kon echter worden uitgenomen en de achterruit kon naar beneden worden geklapt. Standaard was deze auto voorzien van alle extra’s van de Sedan SR versie. De ombouw werd gedaan door de firma Baur uit Stuttgart, die ook voor BMW eenzelfde soort model heeft gemaakt.
Het dak en de achterruit van de Aero zijn bijzonder makkelijk te verwijderen/neer te klappen. Het kunstofdak zit met een paar klemmen vast en kan men zonodig alleen verwijderen. In de kofferruimte zijn een paar speciale steunen aangebracht, waarin het dak zodanig geklemd wordt, dat het vrijwel tegen het kofferdeksel aanligt, zodat er erg weinig van de nuttige inhoud van de bagageruimte verloren gaat. De achterruit wordt eenvoudig naar beneden geklapt en afgedekt met een bijgeleverde losse hoes. Het gaat allemaal erg gemakkelijk en is bijzonder netjes afgewerkt. Met gesloten kap is het windgeruis ook zelfs nog minder dan in een normale gesloten Kadett.
Het idee van de Aero was fantastisch. De prijs van dit model was echter absurd hoog. Een standaard Sedan van rond 1977 kostte zo’n Fl. 12.000,-. De Aero uitvoering kostte zo rond de Fl. 23.000,-! Door deze hoge prijs is de Aero geen succes geworden. Er zijn er exact 1332 van gemaakt. De meeste Aero’s zijn in Duitsland verkocht. Al in 1978 werd de bouw van de Kadett Aero gestopt.
Tegenwoordig is de Aero door zijn lage productieaantal een zeer gewild model. Voor een ongerestaureerde Aero wordt al gauw 5000,- betaald. Let erop dat bij het kopen van een Aero alle specifieke Aero onderdelen in goede staat zijn, omdat deze moeilijk zijn te verkrijgen. Het gaat hierbij om het uitneembare dak, de achterruit/kap en het bevestigingsrek in de kofferbak voor het uitneembare dak. Dit alles is nog wel verkrijgbaar, maar er moet een hoop geld voor worden betaald. Voor de rest van de auto zijn onderdelen nog net zo ‘gemakkelijk’ te verkrijgen als voor de Sedan.
Bij het kopen van een Aero dien je natuurlijk op de vaste zwakke punten van de Kadett C te letten. Een echte Aero kun je herkennen aan het identificatieplaatje op het huisje van het linkerachterlicht (achterin de kofferbak). Hier staat ook het Baur-serienummer in vermeld.
Specificatie Opel Kadett C – Aero
Wielbasis | 2.40m |
Spoorbreedte voor | 1.30m |
Spoorbreedte achter | 1.30m |
Totale lengte (zonder bumperbeschermers) | 4.12m |
Totale breedte | 1.58m |
Totale hoogte | 1.31m |
Ledig gewicht | 785kg |
Max. toelaatbaar gewicht | 1205kg |
Max. toelaatbaar geremd aanhangwagengewicht | 800kg |
Max. toelaatbaar ongeremd aanhangwagengewicht | 430kg |
Topsnelheid met 1.2S/1.6S | 142/152 km/u |
Optreksnelheid met 1.2S/1.6S (0-100 km/u) | 17.5/13 seconden |
Tankinhoud | 43 liter |
Verbruik met 1.2S/1.6S | 8.2/9.7 liter per 100km |